1. خانه
  2. chevron_right
  3. افسردگی و اضطراب
  4. chevron_right
  5. زلزله تهران- ۲ دسته راه کار آرامشبخش برای کودکان و خانواده

زلزله تهران در نیمه شب ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ بسیاری را نگران کرد. توصیه های بهداشت روانی برای ایجاد آرامش خاطر بیشتر در خانواده ها اهمیت بسیاری دارد.

زلزله تهران- ۲ دسته راه کار آرامشبخش برای کودکان و خانواده

زلزله تهران

زلزله تهران

زلزله تهران در ساعت ابتدایی روز نوزدهم اردیبهشت بخش زیادی از استان تهران را لرزاند و بسیاری از مردم و هموطنان مان را نگران و مضطرب ساخت. این زلزله در دقایقی پیش اتفاق افتاد ولی استرس های آن تا ساعت ها ادامه خواهد داشت و احتمالا بسیاری، امشب را در بیرون از خانه سپری خواهند کرد.

آنچه در میان توصیه های ایمنی برای حفظ سلامت جسم و جان، جایش خالی است. توصیه های روانی برای حفظ آرامش خاطر و حفظ بهداشت روانی اعضای خانواده است. در ادامه برخی توصیه های مفید و کاربردی را برای ایجاد آرامش بیشتر خواهیم آورد.

زلزله تهران

۱- راهکارهای ایمن برای بیرون ماندن از خانه

  • حتما ابزار و وسایل چندین ساعت حضور در بیرون از خانه را به همراه ببرید.
  • مکان استقرار خود را جایی انتخاب نمایید که از درخت و دکل های برق و ساختمان بلندبه دور باشد.
  • توجه تان به فاصله گذاری اجتماعی و ازدیاد شیوع کرونا باشد.
  • حتما با رادیو و یا اتصال به شبکه های رسمی، اخبار را دنبال کنید.
  • سعی کنید فضایی آرامش بخش برای خانواده فراهم کنید.
  • حتی المقدور بستر استراحت اعضای کم سن و یا مسن خانواده را فراهم آورید.
  • مواد خوراکی مقوی و قندی به همراه داشته باشید. و دور هم میل کنید. این امر علاوه بر خواص جسمانی آرامش بخش جنبه ترمیم روانی بالایی دارد.
  • مقداری وسایل بازی برای کودکان به همراه ببرید.
  • زلزله تهراناگر همسر و یا اعضای بزرگسال خانواده دچار ترس ویا تنش شده است با او صحبت کنید و وی را آرام سازید.
  • هرگز کسی را برای واکنش هایش به این اتفاق، سرزنش، ملامت و یا مسخره نکنید.
  • اگر فردی دچار شوک شده و میل به گریه کردن دارد فضایی را به دور از بقیه اعضای خانواده برای تخلیه او فراهم کنید.
  • حتما در طول زمان بحرانی بعد از زلزله، با افراد خانواده صحبت کنید و سنگینی بار روانی اتفاق را کم کنید.
  • اقامت خود را معقول و دارای زمانبندی مشخص نمایید. انتظار گاهی کشنده ترین حالت افراد در بیرون از منزل است.

 

زلزله تهران

2- راهکارهایی برای کنترل هیجانات کودکان

  • معمولا کودکان زیر پنج سال هیچ تصوری از «ترس زلزله» ندارند.
  • واکنش های هیجانی، داد و فریاد و یا اضطراب شما آنها به شدت می ترساند.
  • پس، از بروز واکنش های هیجانی در مقابل کودکان خودداری کنید.
  • حتما برای کودکان توضیح دهید که خطری آنها را تهدید نمی کند و چیز ترسناکی در راه نیست!
  • سعی کنید اوضاع را کنترل کرده و کودکان را به روال عادی زندگی برگردانید. تا آرامش بیشتری داشته باشند.
  • حتی اگر مجبورید شب را بیرون از خانه سپری کنید، برای پر کردن وقت بچه ها و یا خوابیدن آنها برنامه داشته باشید.
  • اگر در ساعات بیداری بیرون از منزل هستید، وضعیت غیر طبیعی این اسکان موقت را برای کودکان شبیه  به پیک نیک جلوه دهید.
  • از تکنیک های حواس پرتی برای کنترل افسردگی و اضطراب آنها استفاده کنید.(بازی، خاطرات جذاب، استفاده از نوستالژی های آنان و…)
  • از بیان کردن بحث های فلسفی و نسبت دادن این حوادث طبیعی به چیزهای دیگر خودداری کنید.زلزله تهران
  • سوالات کودکان را بشنوید و به قدر دانش خود به آنها جواب دهید. ساکت کردن کودکان راهکار درستی نیست.
  • سعی کنید خاطره بدی از این اوقات برای بچه ها به یادگار نماند. و یا از خاطرات زلزله، برای آموزش صحیح آنان استفاده ببرید.
  • اگر کودک تان دچار ترس و یا شوک عصبی شده است. سریعا با اورژانس تماس بگیرید. در این امر اهمال نکنید و راهکارهای خانگی را اجرا ننمایید.
  • رفتار کودکان خود را زیر نظر داشته باشید و از آنها غافل نشوید. (وقتتان را پای گوشی سپری نکنید)
  • کم حرفی، کز کردن، چشم های پر اشک و یا تقلا و هیجان بسیار زیاد و یا پرحرفی، علائم ترس و یا استرس کودکان هستند.
, , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست