سومین گام مهارت حل مسئله: ارزیابی

مهارت حل مسئله

گام سوم : ارزیابی

در بخش قبل مهارت حل مسئله دیدید که. برای نوشتن تمام راه حل ها می توانید از روش بارش فکری استفاده کنید. الان باید تمام راه حل های ممکن را نوشته باشید. حال شروع به ارزیابی  راه حل ها  کنید. برخی از راه حل ها نیاز به ارزیابی ندارد. یعنی در همان مرحله اول مشخص است که باید رد شود. به طور مثال می خواهید برای یک مسافرت کوتاه برنامه ریزی کنید. یکی از گزینه هایی که در بارش فکری مطرح شده،. سفر به اهرام ثلاثه مصر است. طبیعتا این گزینه فورا رد می شود.

بعد از این که با کمک یکدیگر گزینه های پرت را رد کنید. حال نوبت به تفکر و تامل روی سایر گزینه ها می رسد. برای این کار ابتدا باید یک جدول سود و زیان بکشید. این کار به شما کمک می کند تا میزان سود و زیان هر تصمیم را بررسی کنید. در بررسی سود و زیان ها، کوتاه مدت یا بلند مدت بودن سود و زیان را بررسی کنید. به طور مثال یکی از راه حل هایی که برای تامین رهن خانه به ذهنتان رسیده، گرفتن یک وام بلندمدت است. این تصمیم یعنی شما تا مدت طولانی باید قسط بدهید و ضرر خواهید کرد. آیا این ضرر ارزش سودی را که می کنید دارد؟

 

مهرات حل مسئله

جدول سود و زیان

معمولا برخی از راه حل ها که به ذهنتان خطور کرده، قبلا امتحان کرده اید. زوجین در زمان بررسی سود و زیان این راه حل ها معمولا اشتباهاتی را مرتکب می شوند. در نظر داشته باشید برای یادگیری «مهارت حل مسئله» می بایست از این اشتباهات پرهیز کنید.

نکات مهم در زمان بررسی راه حل ها

به دنبال مقصر نگردید.

به یک دیگر اتهام نزنید که تصیر تو بود که ما این قدر ضرر کردیم.

احترام و صمیمیت فضا را قربانی هیچ چیزی نکنید.

به دنبال دفاع کردن از خود نباشید.

گذشته برای درس گرفتن خوب است نه برای حسرت خوردن. اگر گذشته تان را مرور می کنید تا حسرت بخورید و یا از دست یکدیگر عصبانی شوید، مرور نکردن بهتر است. شما باید این مهارت را در خود ایجاد کنید که گذشته را برای عبرت گرفتن مرور کنید. نه برای پیدا کردن مقصر. این لازمه یادگیری مهارت حل مسئله است.

این جا دادگاه نیست بلکه یک جلسه تصمیم گیری است. جلسه ای که در آن با مرور گذشته سود و زیان هر راه حل مشخص می شود. شاید راه حلی که در گذشته منجر به ضرر شما شده، راه حلی خوبی باشد. ولی به دلیل عملکرد اشتباه شما، این ضرر اتفاق افتاده است. اگر این طور هست به جای دفاع از خود یا به دنبال مصقر گشتن، از اشتباهاتتان استفاده کنید. و از تجربیاتتان برای رسیدن به یک راه حل ایده آل بهره بگیرید.

تصمیم گیری در مورد مسائل دو یا چند بخشی

یادتان باشد گاهی اتفاق می افتد که برخی از مسائل دو یا چند بخشی هستند.  تصمیم گیری در این مورد دشوارتر است. زیرا هر دوطرف ذی حق هستند و ممکن است تصمیمی که گرفته می شود به سود یک نفر و به ضرر طرف مقابل باشد.

به طور مثال باید بین نزدیکی محل خانه به محل کار مرد یا پدر و مادر خانم یکی را انتخاب کنید. از طرفی مرد دوست دارد محل کارش به خانه نزدیک باشد. از طرفی خانم دوست دارد نزدیک خانه مادرش باشد. تا بتواند هر روز که دلش خواست به خانه مادرش برود. در این جا هر دو طرف باید با بروز احساسات خود، تلاش کنند تا طرف مقابل را متقاعد کنند. و نیز می توان با درک طرف مقابل و گذشت، تصمیم او را پذیرفت.

در این مرحله باید پرسودترین و کم زیان ترین راه حل را انتخاب کنید. شما باید راه حل ها را از لحاظ مدت سوددهی یا ضرردهی نیز مورد بررسی قرار دهید. شاید یک راه حل کم سود اما بلند مدت از یک راه حل پرسود اما کوتاه مدت بهتر باشد.

شما باید با کمک همسرتان و با یک ارزیابی دقیق به بهترین تصمیم برسید. بعد از رسیدن به راه حل نهایی، باید مطمئن شوید که شما و همسرتان به یک فهم مشابه از راه حل رسیده اید. برای کسب اطمینان، شما یا همسرتان یکبار راه حل را برای دیگری ارائه دهد. طرف مقابل در صورتی که برداشت دیگری از راه حل نهایی داشته باید به همسر خود بگوید، تا سوءتفاهم ها برطرف شود و هر دو طرف به یک فهم مشابه برسند.

 

 

با ما همراه باشید با سلسله مباحث مهارت های زندگی….

حجت الاسلام محمد حسین افشاری

, , ,

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست