مهارت عمیق شنیدن، دومین مهارت(12)

مهارت عمیق شنیدن، دومین مهارت

در پارک روی یک صندلی نشسته اید و مشغول صحبت با همسرتان هستید. همسرتان از رفتار شما در مهمانی شب قبل ناراحت است و ناراحتی خود را با جملاتی ابراز  می کند. زمانی که او در حال صحبت است، شما فقط به جوابی که می خواهید به او بدهید فکر می کنید. هیچ گونه توجهی به حرف او ندارید و اصلا او را نمی شنوید، فقط دوست دارید ساکت شود تا جوابش را بدهید. مهارت عمیق شنیدن، دومین مهارت ایجاد ارتباط است.

نکات مهم گفتگو

شما در گفتگو با همسرتان باید به دو نکته توجه کنید، نکته اول: باید این حس را به همسرتان منتقل کنید کهبادقت و توجه او را می شنوید. برای این کار باید از زبان بدن کمک بگیرید، تکان دادن سر، نگاه کردن به صورت همسر، تاییدات کلامی از قبیل: بله فهمیدم، خُب و… به همسرتان نشان می دهدکه شما بادقت و مشتاقانه صحبت های او را می شنوید. گاهی اوقات اگر صحبت جدی است می توانید یک کاغذ بردارید و نکات مهم صحبت او را بنویسید. همه این کارها برای این است که همسرتان احساس کند توسط شما شنیده می شود.

مهارت عمیق شنیدن، دومین مهارت

نکته بعدی حاضر نکردن جوابیه است. به مکالمات روزمره با همسرتان فکر کنید، در چند درصد آن ها به جای شنیدن همسرتان، مشغول آماده کردن جواب برای حرف هایش بوده اید؟ در حالی که اگر با دقت و عمیق به صحبت های همسرتان گوش می دادید، بسیاری از اختلاف ها و دعواها کم می شد.

راهکاری ساده

برای این که عمیق به صحبت های همسرتان گوش دهید. باید خود را به جای او بگذارید. این که همسرم چه مشکلات و سختی های کشیده که این حرف را به من می زند نکته‌ی مهمی است که اگر بتوانیدآن را خوب درک کنید، بهتر می توانید همسرتان را بشنوید و به دغدغه های او پی ببرید. اگر خودتان را خوب به جای همسرتان قرار دهید قادر خواهید بود بسیاری از صحبت های او را درک کنید و از شنیدن حرف های او خسته نشوید.

عمیق شنیدن همسر، یعنی انتقال این حس به همسرتان که من با تمام وجود به صحبت های تو توجه می کنم و تو را می شنوم.

 

با ما همراه باشید با سلسله مباحث مهارت های زندگی….

حجت الاسلام محمد حسین افشاری

 

 

همین حالا عضو کانال مرکز مشاوره گنج پنهان در «پیام رسان بله» شوید. 

, , , , , ,

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست