مهارت های گفتگو-مهارت اول و دوم(3)

مهارت های گفتگو

زمانی که فردی، یک کار را ماهرانه انجام می دهد، می گویند در آن کار مهارت دارد. اما ما چه زمانی می توانیم ماهرانه گفتگو کنیم؟ در بحث های قبلی مطرح کردیم که دلیل به نتیجه نرسیدن بسیاری از گفتگوها، نداشتن مهارت گفتگو است. ما در ادامه با مهارت های گفتگو آشنا خواهیم شد و با یادگیری و به کارگیری این مهارت ها  از به بن بست رسیدن گفتگو و ایجاد دعوا جلوگیری می کنیم.

مهارت اول(وقت شناسی در گفتگو)

درب را که باز می کند، ناراحتی در چهره اش داد می زند. علتش را می پرسید، می گوید امروز سر کار با رئیس حرفش شده و ناراحت است. برایش چایی می آورید، کم کم دارد آرام می شود، که شما بحث جنجال برانگیز اجاره‌ی خانه، نزدیک مادرتان را مطرح می کنید. او مانند یک انبار باروت منفجر می شود. و شروع به داد زدن می کند.

بسیاری از اوقات در گفتگو با همسرتان دوست دارید چیزی بگویید ولی می دانید که اگر این حرف را بزنید، نتیجه اش دعوا و کدورت است. این مهارت که من بتوانم در مقابل هیجانات خود بایستم و حرف را در موقع مناسب خود بزنم، یکی از مهم ترین مهارت هایی است که باید در خود ایجاد کنید. به طور مثال همسرتان تازه از سرکار برگشته و شما به جای این که فضای خانه را آرام کنید تا او بعد از یک روز سنگین کاری خستگی اش به در برود و آرام شود، شروع به مطرح کردن صحبت هایی با او می کنید که ایجاد تنش می کند. طبیعتا در این موقع نباید انتطار داشته باشید همسرتان در شرایط طبیعی پاسخ صحبت های شما را بدهد یا به سخنان شما گوش کند. موقع شناسی در گفتگو یعنی صبر، کنترل هیجانات و نزدن حرف هایی که موقع زدن آن حرف ها نیست.

مهارت دوم(لحن گفتگو)

مهارت دوم در گفتگو لحن مناسب است. با لحن خوب،دوستانه میشود تاثیر گذاشت.شاید از خودتون بپرسید که لحن مناسب برای گفتگو چه لحنی است؟تا حالا به لحن قصه گفتنمون برای بچه ها توجه کردید؟ لحن مناسب گفتگو،لحن قصه گویی است.یه لحن بسیار بسیار مهربانانه.

با لحن خوب میتوانیم تاثیر صحبت خودمان را افزایش بدهیم وآرامش را به همسرمان و خودمان هدیه بدهیم.

چه ایرادی داره ما با همسر خودمون هم با لحن قصه گویی صحبت کنیم؟

یکی از بیشترین اشتباهات پدر ومادر ها این است که حرف های خیلی خوب میزنند و نصیحت های خیلی خوب میکنند،حرف خوب زدن مهم نیست،یکی از مهمترین آیتم ها در حین گفتگو داشتن لحن خوب است. مثلا بارها شده به بچه خودمان میگوییم پسرم برو نمازت رو بخون.هدف ما از این حرف نصیحت و کمک کردن به خود اوست ولی نمیدانیم تا زمانیکه لحن ما مناسب نباشد تاثیر آن خیلی کم است.همچنین در گفتگو و ارتباط قلبی که با همسرمان ایجاد میکنیم لحن خیلی مهم است.

بیایید همین الان تصمیم بگیریم که با لحن خوب صحبت کنیم وگر نه این گفتگو نتیجه ای جز شکست ندارد.

با ما همراه باشید با سلسله مباحث مهارت های زندگی….

حجت الاسلام محمد حسین افشاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست