مهارت هفتم(بیان لطیف احساسات منفی)(7)

مهارت هفتم(بیان لطیف احساسات منفی)

در مقابل درب خانه ایستاده ای، و از این طرف به آن طرف اتاق رژه می روی، گاهی اوقات با نگرانی به ساعت نگاه می کنی و از دلشوره قدم هایت را تندتر بر می داری، نمی دانی چه کار کنی؟ زنگ در به صدا در می آید، در را که باز می کنی، امانش نمی دهی، و با ناراحتی می پرسی تا این موقع از شب کجا بودی؟ اصلا تو به فکر خانواده نیستی ؟ عین خیالت هم نیست که ازدواج کرده ای.

قطعا دیر آمدن همسرتان به خانه شما را خیلی ناراحت کرده، اما چرا برای تخلیه هیجان، تمام احساسات منفی تان را مانند بمب بر سر او خالی می کنید؟یک بار خود را جای شوهرتان بگذارید، بعد از یک روز سخت کاری ، خسته به خانه بازگشته وحالا باید به جای گرفتن حس مثبت و رفع خستگی، احساسات منفی از شما دریافت کند و خسته تر شود. طبیعی است پایان چنین گفتگویی چیزی جز دعوا و کدورت نیست.

شاید بیان احساسات منفی برای شما راحت باشد و باعث تخلیه احساسات شما شود، اما شنیدن این جملات برای همسر خسته‌یتان بسیار سخت است. و نتیجه اش می شود مقابله و موضع گیری طرف مقابل و نهایتا دعوا و کدورتی که پیش می آید.

چه کار باید کرد آیا نباید احساسات منفی خود را بروز دهیم؟ آیا باید بی تفاوت نسبت به این مسئله باشیم و به همسرمان اعتراض نکنیم؟ پاسخ این سوال منفی است یعنی باید احساسات خود را بیان کنید اما به شکل لطیف و خیرخواهانه. به طور مثال زمانی که همسرتان دیر به خانه می آید، ناراحتی خود را با چاشنی محبت بیان کنید، جمله‌ی” عزیزم خیلی نگرانت شدم، کجا بودی؟”  هم در درونش اعتراض دارد، هم محبت. این جمله نشان می دهد ناراحتی از روی خود خواهی نیست، بلکه از روی محبت است.

در روایات داریم بهترین برادران من کسانی هستند که عیوبم را به من هدیه دهند. نکته قابل توجه این است که وقتی می خواهید عیب های همدیگر را در خانه بیان کنید، آن ها را مانند هدیه به هم بدهید یعنی کادو پیچ شده و زیبا، طوری که طرف مقابل از شنیدن حرف شما حس منفی پیدا نکند، این مهارت موجب می شود تا همسرتان به جای موضع گیری در مقابل حرف شما، آن را بپذیرد و خود را اصلاح کند.

شکلات پیچ کردن عیوب بهترین روش برای بیان انتقادات است.

شکلات پیچ کردن عیوب یعنی به جای این که مستقیما اشتباه را بیان کنید، ابتدا تعدادی نکات مثبت را بگویید و سپس با حالت طنز (نه تمسخر) انتقاد خود را بیان کند.

اگر موفق شوید طوری  احساسات منفی خود را ابراز کنید، که همسرتان بدون ناراحتی، نقد شما را متوجه شود، به هدفتان رسیده اید.

با ما همراه باشید با سلسله مباحث مهارت های زندگی….

حجت الاسلام محمد حسین افشاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست