قضاوت نکردن، مهارت سوم 

خسته از مهمانی برگشته اید، در حال تعویض لباس هستید که همسرتان می گوید، من امروز خیلی خسته شدم و فردا خانه پدر و مادرت نمی آیم. تا این حرف را می شنوید برافروخته می شوید و می گویید: تو از پدر و مادر من بدت می آید، به خاطر همین این حرف را می زنی. برطرف کردن این مشکل  با یاد گیری قضاوت نکردن، مهارت سوم مورد نیاز در زندگی، اتفاق خواهد افتاد.

قضاوت نکردن، مهارت سوم

هدف شما از قضاوت کردن حرف همسرتان چیست؟ چرا بدون هیچ دلیل و منطقی حرف همسرتان را قضاوت می کنید؟

علت تنش در گفتگو

یکی از علل ایجاد تنش در گفتگو، قضاوت کردن است. در قضاوت کورکورانه شما اصلا به حال روحی همسرتان توجه نمی کنید و از روی ظاهر حرفش، او را قضاوت می کنید. اگر به جای این کار، صحبت های او را تحلیل کنید، خیلی بهتر می توانید از تنش ها جلوگیری کنید.

به او فرصت دهید تا حرفش را به طور دقیق بیان کند. هیچ گاه مسیر صحبت همسرتان را تغییر ندهید. بلکه به او اجازه دهید، در گفتگو مسیر مورد علاقه خود را دنبال کند. گاهی ما با تفسیرهای اشتباه مسیر صحبت همسرمان را تغییر می دهیم. و موجب می شویم او نتواند آن گونه که دوست دارد، حرفش را بزند. نباید صحبت همسرتان را تفسیر کنید بلکه باید شنونده باشید تا او، منظور مد نظرش را بیان کند.

از به کار بردن این عبارات که “تو با این حرف خود باعث شرمساری من شدی.” یا ” واقعا من از این حرف تو خجالت می کشم.”  اجتباب کنید. زیرا  به طور  کامل باب گفتگو را می بندد. و باعث کدورت و ناراحتی دو طرف می شود. شما فقط باید شنونده باشید. نه راه حل ارائه بدهید. نه قضاوت کنید. فقط عاشقانه همسرتان را بشنوید.

 

با ما همراه باشید با سلسله مباحث مهارت های زندگی….

حجت الاسلام محمد حسین افشاری

 

همین حالا عضو کانال بله مرکز مشاوره گنج پنهان شوید. 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست