گریه بر امام حسین و رابطه آن با افسردگی

در این مقاله به بررسی گریه بر امام حسین و رابطه آن با افسردگی میپردازیم. رابطه گریه و افسردگی چیست؟ و چگونه است که گریه و بکاء بر امام حسین و رابطه آن با افسردگی باعث میشود که افراد بعد از گریه بر عزای امام حسین علیه السلام حال بهتری پیدا میکنند؟

توصیه به گریه بر امام حسین علیه السلام

یکی از توصیه‌های اهل بیت به شیعیان، گریه بر سیدالشهدا علیه السلام است. در بعضی روایات از گریه به عنوان پاک کننده گناهان ذکر شده و در برخی دیگر گریه کننده بر امام حسین علیه السلام را اهل بهشت خوانده اند. در این میان عده‌ای از مردم اعتقاد دارند که گریه باعث افسردگی است. چگونه می‌شود که گریه کردن عمل مفیدی باشد و حال آنکه همه میدانند گریه باعث حال بد انسانهاست.

سوال اینجاست که چگونه گریه کردن بر امام حسین علیه السلام و عزاداری برای ایشان می‌تواند عملی مفید و پرفایده برای دنیا و آخرت ما باشد. برای بررسی ارتباط عزاداری و افسردگی باید اول بدانیم ریشه های افسردگی چیست؟ و سوال مهمتر اینکه آیا گریه کردن ریشه افسردگی است یا نشانه افسردگی؟ در نهایت گریه بر امام حسین و رابطه آن با افسردگی چیست؟

گریه نشانه یک انسان سالم

اگر بگوییم گریه کردن ریشه افسردگی است به این معناست که هر کس گریه میکند افسرده است و یا اینکه افسرده می شود.
اگر بگوییم گریه کردن نشانه افسردگی است به این معناست که بسیاری از گریه ها می‌توانند دلایلی غیر از افسردگی داشته باشد.
گریه کردن از خوشحالی و از غم ها اصلاً از نشانه های یک انسان سالم است در بسیاری از موارد انسانهایی که اهل گریه کردن نیستند اتفاقاً به خاطر عدم تخلیه هیجانی مناسب به شدت دچار اضطراب و تشویش خاطر خواهند شد لذا بعد از مصیبت هایی که به برخی وارد میشود در روانشناسی سوگ می گوییم که اجازه بدهید صاحب عزا سوگواری کند تا بتواند غم های خود را تخلیه کند و الا این غمها برای او تبدیل به عقده‌هایی خواهد شد کتاب مدت های طولانی او را عذاب خواهند داد.

 

دلایل مختلف گریه

بُکاء، (گریه) حالتی نشان دهنده حزن ، خوف ، خضوع و ندامت انسان که در قرآن ، روایات و سلوک عرفانی بر آن تأکید شده است.امام گریه ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. گاهی از روی نگرانی، گاهی از درد، گاهی از ترس، گاهی از خوشحالی و گاهی نیز از حالت عرفانی؛ چرا که انگیزه گریه ممکن است ترحم بر دیگران باشد، بر گمراهان در دین یا بر مردگان که از اصلاح سرنوشت خود ناتوان‌اند و گاه اشتیاق جنّت یا لقای حق و مانند آن. بَکّائان اغلب در گریه به عفو و رحمت الهی امیدوار بودند و حمایت خداوند در روز رستخیز و نجات از آتش دوزخ و بخشایش گناهان خود و دیگران و نیز ورود به بهشت و کسب ثواب را از او می‌طلبیدند. و از جمله که بسیار به آن سفارش شده است گریه بر امام حسین است. در ادامه به گریه بر امام حسین و رابطه آن با افسردگی میپردازیم.

گریه بر امام حسین علیه السلام

علاوه بر این گریه بر امام حسین علیه السلام ویژگی هایی دارد که با هیچ کدام از گریه هایی که ما برای مسائل و مشکلات خودمان با آن‌ها درگیر هستیم قابل مقایسه نیست. و در اینجاست که گریه بر امام حسین و رابطه آن با افسردگی مورد توجه قرار میگیرد.

اینکه کسی بتواند برای غمهای دیگران گریه کند یک فضیلت اخلاقی است و اتفاقاً یکی از درمان های افسردگی فکر کردن و کمک کردن به دیگران است.
یکی از مدل های درمانی افسردگی بر اساس رویکردهای آدلر مسئولیت اجتماعی است. یعنی شخص افسرده را در مسیر مسئولیت اجتماعی هدایت می‌کنند تا بتواند از پیله سردرگمی و تاریک خود نجات پیدا کند. حال هر چقدر دیگرانی که برایشان غصه میخوریم برای ایشان تلاش می‌کنیم انسانهایی والاتر و با اهداف والایی باشند رهایی از افسردگی برای ما راحت تر سریعتر اتفاق می‌افتد.

مطالب مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست