مهارت نهم(فرآیند طولانی تغییر و تمرکز در گفتگو)(9)

مهارت نهم(فرآیند طولانی تغییر و تمرکز در گفتگو)

لیوان چای را بر می دارید و شروع به صحبت می کنید: به نظر من تو انسان بی نظمی هستی و هیچ گاه لباس هایت را سرجایش آویزان نمی کنی، دلیلش مسئولیت پذیر نبودن تو است. همیشه فقط به فکر خودت هستی و این خودخواهی تو باعث می شود، به رنجی که من می کشم فکر نکنی. البته مقصر اصلی تو نیستی ، تربیت خانوادگی ات این بلا را سرت آورده است. یک انسان وابسته، که از عهده هیچ یک از کارهایش بر نمی آید.

به نظر شما همسرتان در مقابل این حمله انتحاری چه باید بکند؟ آیا باید سرش را تکان دهد و صحبت های شما را تایید کند؟ مشخص است که او هیچ گاه این کار را نخواهد کرد و اگر هم سکوت کند، از درون بسیار ناراحت خواهد بود.

یکی از نکات مهمی که در گفتگو باید به آن توجه شود، تمرکز در گفتگو است. به طور مثال می خواهید در یک گفتگوی15دقیقه‌ای، بد خلقی همسرتان را نقد کنید، در این صورت فقط در مورد یکی از بداخلاقی های او صحبت کنید و او را با خاک یکسان نکنید. قرار نیست در این زمان کوتاه تمام صفات بد او را مقابل چشمانش بیاورید.

باید توجه داشته باشید که صحبت شما نباید طولانی شود، زیرا همسر شما قلم و کاغذ به دست نگرفته تا صحبت های شما را بنویسد و کمتر کسی تحمل شنیدن صحبت های طولانی را دارد. سعی کنید هر 1 دقیقه که صحبت می کنید، سکوت کنید تا او هم نظر خود را بیان کند. اگر می خواهید فقط خودتان صحبت کنید نام این گفتگو نیست. در گفت و گو هر دوطرف صحبت می کنند و نظر خود را بیان می کنند.

با ما همراه باشید با سلسله مباحث مهارت های زندگی….

حجت الاسلام محمد حسین افشاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست