مهارت چهارم(پرهیز از ذهن خوانی)(5)

مهارت چهارم(پرهیز از ذهن خوانی)

در حال گفتگو با همسرتان هستید، موضوع بحث رفتن به خانه پدر و مادرتان است، همسرتان می گوید امروز به خانه آن ها نرویم، عصبانی می شوید و با پرخاش می گویید، من می دانم در فکر تو چه می گذرد، حتما می خواهی حال مادرم را بگیری. ادامه ماجرا را خودتان بهتر می دانید، اما علت این تنش و دعوا چیست؟ شاید به نظر شما برخورد غلط همسرتان باعث بروز دعوا شده. اما این طور نیست، ذهن خوانی شما این دعوا را شعله ور کرده است.

برخی از افراد گمان می کنند، قادرند ذهن همسرشان را بخوانند و این اعتماد به نفس کاذب، آغاز بسیاری از دعواهاست. این که همسرم چگونه فکر می کند هیچ کمکی به من نمی کند، فقط باعث می شود با برداشت های غلط از صحبت های او ایجاد دعوا کنم.

اگر نسبت به حرف های همسرتان خوش بین باشید. خواهید دید، خیلی از اوقات او، هم جهت باشماست، اما گمان بد و فکر خوانی غلط، باعث ایجاد دعوا و درگیری می شود. یادتان باشد همسر شما در مسیر گمان شما گام خواهد برداشت. اگر به او خوش گمان باشید، او نیز در مسیر درست حرکت خواهد کرد ولی با ظن و گمان بدتان او را در مسیر اشتباه هدایت خواهید کرد.

ذهن خوانی کورکورانه و از روی عصبانیت همواره کار اشتباهی است اما گاهی اوقات شما به دنبال آن هستید تا بفهمید، منظور همسر شما از این حرف چه بود. در این مواقع به جای پیش گویی و حدس های بی پایه و اساس، با طرح سوالاتی منطقی و غیر تنش زا، علت حرف های همسرتان را ریشه یابی کنید. یادتان باشد ریشه یابی زمانی اشتباه است که هدف آن مچ گیری از طرف مقابل باشد ولی اگر دلیلش  حل مشکل یا برطرف کردن یک نیاز باشد، اتفاقا باید از آن بهره گرفت.

با ما همراه باشید با سلسله مباحث مهارت های زندگی….

حجت الاسلام محمد حسین افشاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست