به نام حضرت دوست

اگر کسی با معجزه ی زبان آشنا شود و بتواند از این معجزه استفاده کند ، به یکی از بهترین سلاح های دنیا مجهز شده است . سلاحی که در زندگی اجتماعی او به شدت او را کمک خواهد کرد و در بسیاری از تنگناها و سختی ها او  را نجات خواهد داد.زبان عضوی کوچک، که قادر است کارهای بزرگی را در این عالم انجام دهد. ما در طی روز استفاده های زیادی از زبانمان می کنیم، سخنرانی ها، گفتگوها، پاسخگویی به ارباب رجوع و …

همه‌ی این تعاملات بدون استفاده از زبان، بسیار سخت و دشوار است. شاید بدون زبان ما قادر نبودیم در هنگام کار، بسیاری از احساسات مثبت و منفی خود را ابراز کنیم و کار کردن برایمان بسیار مشکل و غیرقابل تحمل می شد، اما یادتان باشد “اگر کار کردن بدون مهارت گفتگو سخت باشد، زندگی کردن محال است.”

منظور از زندگی، لذت بردن از فضای گرم صمیمی خانواده یا دوستان است. گفتگوهایی که از زمان رسیدن ما به خانه شروع می شود ،گفتگوهایی که با صمیمی ترین دوستان یا کسانی که عاشقشان هستیم ، فرزندان و همسرمان آغاز میکنیم .

ولی جالب اینجاست که خیلی از دردسرها و مشکلات زناشویی و اجتماعی ما نیز از ناحیه ی همین زبان و ندانستن فنون گفتگو و سخنوری است.یکی از مهم ترین استفاده های  زبان ، در گفتگوها و صحبت های خانوادگی است. زمانی که می نشینیم و با همسرمان شروع به صحبت می کنیم، با او درد و دل می کنیم،از اتفاقات خسته کننده‌ی یک روز کاری تا ناهار بدمزه‌ی شرکت می گوییم.

همه‌ی این صحبت‌ها می تواند عاملی باشد برای به آرامش رسیدن و رفع خستگی بعد از یک روز پرتنش کاری.

اما اگر به آمار بنگریم ، می بینیم، زن و شوهرها نه تنها از گفتگو‌ با یکدیگر به آرامش نمی رسند، بلکه به دلیل تنش های زیاد، از آن فراری اند. زیرا گفتگوهای خانوادگی اغلب پایان خوشی ندارد و به دعوا ختم می شود، در نتیجه زن و شوهری که قرار بود بعد از یک روز دوری، از کنار هم بودن لذت ببرند. به محض ورود به خانه، با سَلامی سرد، سوال تکراری شام چی داریم را می پرسند، تلفن همراه را برمی دارند و با دوستان مجازیشان گفتگو می کنند و خوش می گذرانند.

اما علت این همه شکست در گفتگوهای خانوادگی چیست؟ چرا شما نمی توانید با همسرتان 20 دقیقه صحبت کنید، بدون این که از یکدیگر ناراحت شوید؟چرا بیشتر گفتگوهای درون خانه، به دعوا ختم می شود و در نتیجه زن و شوهری که از دعواهای زیاد خسته شده اند، برای دوری و اجتناب از دعوا، کم صحبت می کنند؟

گفتگو های خسته کننده

همه‌ی ما به مونس و همدم احتیاج داریم، اگر آن را درون خانه پیدا کردیم، با او انس می گیریم، در غیر این صورت برای رسیدن به یک همدم، که حرف ما را بشنود به هر جایی پناه می بریم، از کوچه و خیابان تا گروه های ناامن شبکه های اجتماعی.

حتما در خانه مشاهده کرده اید، که همسرتان بعد از چند جمله که با او گفتگو می کنید، خسته و کلافه می شود و با حالت قهر گوشی اش را برمی دارد و به دنیای مجازی پناه می برد.

علت چیست؟مگر در فضای مجازی چه جذابیتی وجود دارد که باعث شده همسرتان قید لذت یک گفتگوی عاشقانه را بزند و ساعت ها با دوستانش در فضای مجازی چت کند؟چرا شما و همسرتان می توانید ساعت ها موبایل به دست بگیرید و با دوستانتان در فضای مجازی، بدون دعوا چت کنید ولی وقتی شروع به صحبت با هم می کنید هنوز یک دقیقه نگذشته، از گفتگو خسته شده و با دعوا و کدورت به گفتگو خاتمه می دهید؟

شما زمانی که تلفن همراه را بر می دارید و وارد یکی از شبکه های اجتماعی می شوید خواسته‌ای جز تخیله احساسات خود ندارید. به ظاهر، در فضای مجازی این تخلیه احساسات به خوبی پاسخ داده می شود. حرف های محبت آمیز و استیکرهای زیبایی که در صفحه موبایل شما ظاهر می گردد، گمشده‌ی اصلی شماست، گمشده‌ای که در میان صحبت های شما و همسرتان هیچ گاه پیدا نمی شود.

پس طبیعی است که شما و همسرتان به جای انتخاب دنیای واقعی پر تنش، دنیای مجازی پر محبت را انتخاب کنید و در آن به دنبال فردی بگردید تا شما را درک کند. شاید احساس می کنید که هیچ موضوع مشترکی برای گفتگو با همسرتان ندارید و  نداشتن موضوع مشترک، علت کم صحبتی در خانواده  است. اما آیا واقعا موضوع مشترکی وجود ندارد؟ آیا مرور خاطرات زیادی که با همسرتان در طول زندگی داشته اید، موضوع خوبی برای شروع گفتگو نیست؟

با برخی از دوستانمان فقط و فقط یک سفر مشترک داشته ایم و سالهای سال هر زمان که با یکدیگر ملاقات میکنیم از خاطرات آن سفر میگوییم و لذت میبریم،میخندیم و گریه میکنیم و حال آنکه صدها برابر این خاطرات را با همسر عزیزمان سپری کرده ایم.پس مشکل اصلی نداشتن موضوع مشترک نیست، نداشتن زبان مشترک است. نداشتن مهارت گفتگو است، مهارتی که با کمک آن بتوانید با همسرتان درد و دل کنید و با مرور خاطرات تلخ و شیرین گذشته،از گفتگو بایکدیگر لذت ببرید.

نقطه شروع گفتگو

خیلی از زن و شوهرها گفتگو با همسرشان را یک کار عذاب آور می دانند و همیشه از آن فراری اند زیرا گفتگو با همسر را مساوی، دعوا و درگیری می بینند، مشکل این افراد نقطه ای است که گفتگو را از آن آغاز می کنند. نقد همسر و بیان اشتباهات او، بدترین نقطه برای شروع گفتگو است. به جای صحبت در مورد اختلاف ها، باید از نقاطی آغاز کرد که بین هر دوی شما مشترک است. مرور خاطرات گذشته یا علایق مشترکتان بهترین نقطه برای شروع گفتگو است. اگر خوب بنگرید شما و همسرتان علاقه های مشترک زیادی دارید که هر کدام می تواند شروع یک گفتگوی لذت بخش باشد.

وقتی یک موضوعِ خوبِ مشترک پیدا کردید، گفتگو را آغاز کنید، یادتان باشد شما مانند یک فرد پاشکسته اید که تازه گچ پایش را باز کرده اند،طبیعتا باید آرام آرام راه بروید و با حرکات آرام و نرم قدرت را به عضلاتتان برگردانید. به احتمال زیاد اولین گفتگوی شما مانند گفتگوهای قبلی خیلی طولانی نخواهد بود و  بعد از اندکی گفتگو، یا حرفی برای گفتن نخواهید داشت یا از گفتگو خسته می شوید. اما ناامید نشوید و صحبت بر روی موضوعات مشترک را ادامه دهید، موضوعات مشترک شما می تواند هر چیزی باشد. از خبرهای داغ اجتماعی تا گفتگو در مورد یک صفحه از قرآن یا غزلیات حافظ.  اگر هردویتان به یک ورزش علاقه مند هستند در مورد تیم مورد علاقه تان گفتگو کنید، این کار را مسخره ندانید، شما در حال ایجاد تحول در زندگی تان هستید.

با ما همراه باشید با سلسله مباحث مهارت های زندگی….

حجت الاسلام محمد حسین افشاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست