مهارت هشتم(صریح اما مودبانه)(8)

مهارت هشتم(صریح اما مودبانه)

کارد بزنند، خونتان در نمی آید. عصبانیت از نگاهتان موج می زند. همسرتان از علت ناراحتی شما می پرسد و شما با سکوت سرتان را تکان می دهید، او که گیج شده و اصلا علت ناراحتی شما را نمی فهمد، به سراغ کارهایش می رود و شما هق هق کنان شروع به گریه می کنید.

مشکل کار در کجاست؟ چرا همسرتان شما را دلداری نداد؟ چرا مشکل شما را نفهمید؟ این سوال را باید از خود شما پرسید، چرا فکر می کنید، همسرتان قادر است ذهن شما را بخواند؟ او نمی داند در اعماق ذهن شما چه می گذرد و چه چیزی باعث ناراحتی شما شده است.

خیلی وقت ها از موضوعی ناراحت می شوید ولی نمی توانید احساس منفی خود را  ابراز کنید. به طور مثال از برخورد همسرتان در مهمانی ناراحت شدید ولی به جای این که دقیقا به او بگویید از کدام رفتارش ناراحتید، با ناراحتی به او می گویید، چه قدر حالم در مهمانی بد بود و انتظار دارید، همسرتان از این جمله پی به خطایش ببرد. سعی کنید منظور خود را صریح ، دقیق و بدون حاشیه بیان کنید.

علت خیلی از ناراحتی ها، به دلیل سوتفاهم است و این سوتفاهم ها اگر به طور دقیق بیان شود، از بروز دعوا جلوگیری می کند. البته نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، عدم پرخشگاری و بروز رفتار بی ادبانه در صریح گویی است. قرار نیست چون شما می خواهید صریح صحبت کنید، با بی ادبی این کار را انجام دهید. اتفاقاً رعایت ادب و محترمانه بیان کردن احساسات موجب می شود تا طرف مقابل شما را بهتر درک کند و با حرف شما بیشتر ارتباط برقرار کند.

با ما همراه باشید با سلسله مباحث مهارت های زندگی….

حجت الاسلام محمد حسین افشاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست