اولین مهارت از مهارت های شنیدن(11)

مهارت های شنیدن

ما معمولا در سخن گفتن مشکل زیادی نداریم، می توانیم ساعت ها برای افراد مختلف صحبت کنیم و از سخن گفتن لذت ببریم. به قول معروف ما عشق میکروفون هستیم، دوست داریم یک میکروفون گیر بیاوریم و ساعت ها از بلند شنیدن صدایمان لذت ببریم.

مشکل اصلی در استفاده نکردن از گوش هایمان است . ما در شنیدن مشکل جدی داریم و کمتر تحمل شنیدن حرف دیگران را داریم. وقتی کسی شروع به صحبت می کند، دوست داریم زودتر ساکت شود تا ما شروع به صحبت کنیم و جوابش را بدهیم.

ریشه اصلی مشکلات خانوادگی هم، ضعف در شنیدن است. در واقع ما شنونده های ماهری نیستیم و در شنیدن مهارت بالایی نداریم. در ادامه می خواهیم با یادگیری مهارت های شنیدن، در خودمان این مهارت را ایجاد کنیم.

 

 مهارت اول( قطع نکردن کلام)

سر سفره غذا نشسته اید و دارید برای خودتان خورشت می ریزید. همسرتان شروع به صحبت می کند: نظرت چیه فردا…..

هنوز کلمه‌ی فردا از دهانش خارج نشده که میان حرفش می پرید و می گویید: نخیر، فردا کار دارم. همسرتان حرفش را می خورد و با ناراحتی برای خودش غذا می کشد.

یکی از مهارت های اصلی در ارتباط با همسر ، مهارت خوب شنیدن است. مهارتی که بسیاری از آقایان در آن ضعف جدی دارند. وقتی همسرتان برای شما صحبت می کند مانند فرد تشنه ای است که عطش شنیده شدن دارد. شما با شنیدن همسرتان  می توانید او را سیراب از آرامش کنید.

زمانی که همسرتان برای شما شروع به صحبت می کند، حرف او را قطع نکنید و به میان حرفش نپرید، اجازه دهید او به طور کامل حرف هایش را بزند و احساسات خود را بروز دهد. شاید با تمام صحبت های همسرتان موافق نباشید ولی مخالفت خود را با نشنیدن نشان ندهید.

ائمه اطهار در این زمینه می توانند الگوی خوبی برای ما باشند، امام رضا(علیه السلام) هیچ گاه صحبت کسی را قطع نمی کردند، هر چند آن صحبت، علمی به امام اضافه نمی کرد.

قطع کردن صحبت همسرتان فقط به پریدن میان حرفش و اظهار نظر خلاصه نمی شود، گاهی ظاهرا به صحبت های او گوش می دهید ولی چهره کلافه شما و نگاه مدام به ساعت، این پیام را به او می رساند که ساکت باش، نمی خواهم صدایت را بشنوم.

شما با خوب شنیدن همسرتان می توانید نوع گفتگو را تشخیص دهید، اگر هدف گفتگو صرفا شنیده شدن است، شما اصلا نباید صحبت همسرتان را قطع کنید و راه حل ارائه دهید. بلکه باید با تمام وجود همسرتان را بشنوید.

البته در یک مورد قطع کردن صحبت همسر اشکالی ندارد، زمانی که می خواهید برای درک بهتر صحبت او، سوال بپرسید. پرسیدن سوالاتی که بیانگر توجه شماست، به همسرتان قوت قلب می دهد و نشان می دهد که شما برای حرف های او ارزش قائل هستید.

اگر شما گوش شنوای همسرتان نبودید، او این گوش شنوا را خارج از محیط خانه پیدا خواهد کرد و آن وقت است که اسرار خانواده، به بیرون منتقل می شود و این خود می تواند عامل بسیاری از اختلاف ها باشد.به جای گوش کردن به صحبت های همسرمان به خود او گوش دهیم.

با ما همراه باشید با سلسله مباحث مهارت های زندگی….

حجت الاسلام محمد حسین افشاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست